Zkušenost jednoho mladého řidiče...

IFA

Autoškola

Tr001 a Tr002 - Vozidlo značky IFA na níž jsem dělal autoškolu C+E. Bylo to v Rožnově u autoškoly, kterou provozuje docela dost sympatický týpek, kterého považuji za svého dobrého známého - Karel Jakeš.

Valatrans

Liaz Tr003 a Tr004 - Vozidlo značky LIAZ s nímž jsem byl poprvé v zahraničí jako řidič v mezinárodní dopravě. Firma VALATRANS mi slíbila práci, pokud pro ni odjedu bez problémů a ZADARMO jako druhý řidič jednu jízdu do Německa.
Jedna jízda trvala od úterka do pátku. Dispečer mi slíbil, že mi dá určitě vědět. Po týdnu jsem se rozhodl zavolat mladému kolegovi, který se mnou jel jako první řidič a se kterým jsem se za dobu jízdy spřátelil. Ten mi sdělil, že se ho nikdo na jeho názor ani neptal. Obratem jsem volal do firmy - dispečer mi do telefonu sdělil, že se mnou nebyl spokojený.
Podle mého názoru šlo o to, že firma potřebovala na týden 2 řidiče, aby mohli jet delší trasu a tak zneužila mé důvěry. Domnívám se tak proto, že mě za prvé od téhle firmy odrazoval můj kamarád. Za druhé se něco hodně podobného stalo mému jinému kamarádovi u jiné firmy v našem okrese. A za třetí - Více věřím spolujezdci, než nesympatickému dispečerovi, který nezněl příliš jistě, když jsem se ho na tuhle možnost přímo zeptal. Ať tomu tak bylo, či ne, jde o velice nepříjemnou věc.

Po jisté době, se mi díky mému webu, naskytla možnost výměny názorů s jedním aktivním zaměstnancem a následně doplňuji web.

Valatrans "z druhé strany" po 34 měsících


ČSAD Brno-Černovice (BEST Transport) - Začátky

Scania - tandemová souprava Tr005 a Tr006 - U firmy ČSAD Brno-Černovice jsem se naučil jezdit.
Můj první den v práci proběhl tak, že jsme jeli s jedním docela sympatickým starším kolegou Honzou Paštrňákem nakládat do nábytek do Rousínova. Honza byl před tím dva nebo tři víkendy po sobě mimo ČR a nebyl nadšený z toho, že má trávit další víkend venku. Ale chtěl to udělat tak, že by si vzal tajně místo mě s sebou manželku. Šli jsme do kanceláře pro nějaké doklady a Honza jen popíchnul šéfa dotazem, jestli ho pošle na další víkend po sobě ven. V zápětí byl vyzván, aby odevzdal klíče a doklady od auta a byl vyhozen. Na jeden týdenní rozvoz se mnou jel mladík do 30let Honza Kadlec-obyčejný, ničím nevýrazný mladík plnoštíhlé postavy. Z celého rozvozu si po roce vlastně už jen pamatuji, jak se vždycky celá kabina nahnula na jednu stranu, když nastupoval a jak jsme při nakládce v Polsku zapadli na cestě v bahně v areálu továrny na nábytek, takže nás musel tahat traktor, který tam používali s vlečkou jako dopravník nábytku od výroby do skladu na export.
Následující 4 týdny, ale patřily k nejhorším v mém životě. A to hlavně díky bezkonkurenčně nejhoršímu člověku se kterým jsem byl kdy nucen spolupracovat. Osoba Jiří Ondráček: bezohledný kuřák, menší postavy, postižený Napoleonovským syndromem. Naprosto neschopný cokoliv vyřídit sám a také naopak druhého cokoliv naučit. Měl mě zaučovat na autě, ale byla to k tomuto účelu osoba naprosto nevhodná. Sám neuměl vyřizovat věci okolo auta, clít náklad... Společné víkendy s ním byly horor. Dělal zásadní chyby - jednou jsem ho asi 200km předem upozorňoval, že máme málo nafty, tak dlouho tvrdil, že to vyjde na pumpu, která samozřejmě ani neexistovala. Takže nám nafta skutečně došla. Jindy zase zjevně špatně zaparkoval, přečníval do cesty a noci o nás zavadil druhý kamion i na toto byl mnou předem upozorněn. Zavolat policii neuměl. Nedomluvil se žádným světovým jazykem. Neznal svou míru v pití, neuměl se chovat, byl nespolehlivý a dodnes se mi při vzpomínce na tuto osobu dělá zle. Díky němu jsem byl odhodlaný s ježděním skončit a jsem si jistý, že být s ním o týden déle, tak bych to opravdu udělal. Náš nadřízený naštěstí včas zareagoval na mou prosbu a přeřadil mě na jiné auto. První jízdu beze mne Ondráček rozbil svou neschopností kontejnery na nakládce. Opravdu se sám sobě divím, že jsem to s ním vydržel tak dlouho. Myslím, že to bylo kvůli tomu, že jsem byl před tuto osobu postaven po řadě zklamání - USA, hledání práce v okresu Vsetín, ValaTrans…

ČSAD Brno-Černovice (BEST Transport) - Kultura

Scania TopLine - tandem Tr007 a Tr008 - Byl jsem přemístěn na SCANII typu TopLine, který se od předchozího typu liší prostornou kabinou. Jako kolega se mnou jezdil zkušený, inteligentní "týpek" Jara Hradský, který mi vysvětlil zbývajících pár zásad, které jsem se nestačil naučit sám. Pokud bych měl říct jméno osoby, která mě naučila jezdit na kamionu, tak by to byl on.

ČSAD Brno-Černovice (BEST Transport) - Návěs

Scania - Má první návěsová souprava Tr009 – Tr013 - Po 4 měsících, co jsem pracoval v ČSAD muselo jít auto na týden do servisu. Jara si bral dovolenou a já chtěl konečně začít jezdit sám a tak jsem o to požádal nadřízeného. Z rozvozu nábytku jsem se tak dostal na tzv. klasiku a ze soupravy typu tandem na návěs. Bohužel jako mladý řidič jsem nedostával příliš dobré jízdy a tak jsem šel platově o dost níž. Jelikož jsem byl rád, že konečně jezdím sám a bylo se mnou zacházeno více méně slušně, byl jsem i tak spokojený. Poslední 3 měsíce u firmy jsem však dostával opravdu velice špatné jízdy a tak jsem pomalu více utratil, než vydělal. Stejně jsem byl odhodlaný vydržet u firmy minimálně rok kvůli praxi. Avšak při poslední jízdě, kterou jsem jel pro ČSAD, mělo poruchu satelitní zařízení, které sloužilo ke kontrole aktuální pozice kamionu pro vedení a také pro komunikaci formou textových zpráv. Z toho důvodu mi nepřišla zpráva s instrukcí, abych se přesunul na druhou nakládku. Odeslal jsem dotaz jestli mám pokračovat do ČR (O druhé nakládce jsem nevěděl).
Byl jsem již částečně naložený a přišla mi jiná zpráva, že můžu pokračovat. A tak jsem ujel 400 km směrem do ČR a musel dělat pauzu. Dopoledne mi, těsně před koncem pauzy, přišel dotaz jestli jsem na druhé nakládce. Až tehdy jsem tedy mohl poznat, že mám poruchu na satelitu. Byla smůla, že jsem měl v tu dobu zároveň v opravě i svůj mobil, protože jsem se obvykle, na své náklady, s dispečerem o všem ujišťoval přes mobil, jelikož komunikace přes satelit byla pomalá i když fungovala korektně. Problém se vyřešil doložením v Německu. Překvapený jsem byl, když mi po návratu chtěli připsat vinu za celou záležitost. Rozhodl jsem se, že pokud nezmění názor do jednoho měsíce, tak od firmy odejdu. Tak se taky stalo. Sice mi škodu snížili na několik eur, ale vina byla stále formálně připisována mi. Navíc jsem se mezitím zeptal na možnost nástupu u firmy LV Trans 5km od domu, kde mi slíbili, že mě vezmou na návěs hned, jak budu moci nastoupit.

Meziobdobí - Malý dopravce

Urychleně jsem tedy ukončil pracovní poměr ČSAD a ohlásil se telefonicky v LV Trans, kde mi šéf sdělil, že to bohužel nebude hned na návěs, protože teď více potřebovali na sólo Iveco, navíc, že mě mohou zaměstnat až o týden později. Dvě věci, dost měnící celou situaci, avšak nebylo cesty zpět.
V úterý se mi navíc ozval další dopravce Petr Sehnal – majitel dvou aut (MANa a Volva) a zeptal se mne, jestli nechci jet jednu jízdu na zkoušku. Do Holandska a zpět jako druhý řidič za 2-3tisíce a nejpozději v sobotu ráno v Brně. Volal v pravou chvíli a tak jsem jel. Zážitek to byl každopádně obohacující. Celou středu jsme nakládali na několika místech až pozdě večer jsme opustili ČR. Udivilo mě, že mi zřejmě nevěřil, že jsem za tím někdy seděl, což připisuji hlavně tomu, že MAN má odlišné řazení, než SCANIA, na kterou jsem byl zvyklý. Byl taky trochu namyšlený a domníval se, že jeho nabídka je velice výhodná. Přitom nabízel vydělat průměr, který je bohužel v ČR chabý. Z pohodových nakládek se vyklubaly 3 opravdu „chuťovky“ kde poslední šlo o to, doložit auto různým haraburdím jako obnošené šatstvo, staré hračky apod. patrně dodávka zboží pro Second Hand a to způsobem "volně loženým". Dost věcí ve stařičkém MANu navíc nefungovalo a ze všech aut, ve kterých jsem kdy seděl mi nejvíc připomínal LIAZ firmy ValaTrans. Vrcholem všeho bylo když přestal fungovat tachograf(zařízení, které obsahuje tachometr, zapisuje rychlost, přestávky a slouží pro kontrolu jízdy například Policií. V pátek večer by bylo marné shánět otevřenou opravnu tachografů a trávit víkend v NL by se nechtělo ani jednomu. Mohl jsem jet za mými známými do Venla a nebo stopem domů, ale nechtěl jsem v tom kolegu nechat samotného. Taky jsem jaksi automaticky počítal s nadstandardním ohodnocením, pokud ho v tom nenechám. Přetáhnul jsem soupravu od holandských hranic až za Lipsko. Ohodnocen jsem byl minimálně - dva tisíce za tři dny práce. S velkými problémy jsem se dostal večer stopem domů. O nástupu u jeho firmy jsem neuvažoval.

LV Trans - Boží trest

Iveco - skříň Tr014 a Tr015 - Pondělí 6:30 - Nástup v LV Trans. Převzetí vozidla Iveco a oprava zadního čela, které nešlo dovřít. Auto bylo mnohem blíže nějaké staré Avii, než vozidlu pro mezinárodní dopravu. Nemělo odpruženou sedačku, nemělo tempomat ani omezovač, také za jízdy netopilo na nohy, a celé dost vibrovalo, pokud byl motor v chodu. Kamionu se nejvíce blížilo jen spotřebou, avšak nádrž byla jen na 130 litrů! Opravdu lituji všech, kteří jsou nuceni s něčím podobným jezdit a divím se jak to vydrží. Pro LV Trans jsem byl poprvé v Německu, podruhé v Holandsku, potřetí v Chorvatsku a počtvrté v Itálii. Dispečer p. Vašíček měl opravdu dosti velké problémy se slušným chováním a také mne zkoušel nutit jezdit přes AETR. Navíc jsem celou dobu pracovního poměru nedostal slíbený služební telefon a tak jsem byl nucen využívat pro firemní účely svůj osobní. Poslední týden před Novým rokem jsem se pokusil domluvit si volno s čímž souhlasil i dispečer avšak s tím, že v pondělí pojedu jednu jízdu do Německa. Do Německa jsem nakonec nejel. Místo toho jsem měl naplánovaný celý týden po vnitru. Nutno poznamenat, že za vnitrostátní přepravu u většiny firem nejsou žádné příplatky tzn. jede se zadarmo. Pouze za základ. Měl jsem slíbeno 11tisíc jako "čistý základ", ve skutečnosti mi na účet přišlo jen 8800,- Diety za pobyt v zahraničí byly 25EUR za východ a 30EUR za západ – přitom výše diety např. pro Německo je 45EUR na osobu a den a legálně to lze snížit max. o 25%. Ve středu před Silvestrem jsem byl chtě nechtě donucen překročit povolenou dobu jízdy o 3 hodiny, jelikož jsem měl jako spolujezdce pracovníka od firmy pro kterou jsem realizoval přepravu a který se musel dostat domů. Z toho důvodu jsem se dostal domů i já a to co jsem našel doma na stole mi doslova vyrazilo dech. Byl to dopis z LV Trans v němž mi bylo oznámeno ukončení pracovního poměru na dobu určitou. To jsem opravdu nečekal. Po Novém roce jsem měl totiž začít jezdit s normálním kamionem a konečně dostat slíbený služební telefon. Za dobu pracovního poměru jsem vždy provedl vše nejlépe jak bylo možné dle instrukcí, podával nadstandardní výkony a spíše já jsem měl spoustu důvodů daný pracovní poměr ukončit, což jsem měl také v úmyslu, pokud se věci v nejbližší době nezměnily výrazně k lepšímu.
Nicméně po této zkušenosti jsem byl definitivně rozhodnutý práce řidiče zanechat.

PAN TRANS - Pod rakouskou spedicí...

DAF 95XF s novým rakouským návěsem Tr016 – Tr020 - To, že jsem ji dělal dál bylo následkem toho, že mi jeden bývalý kolega z ČSAD nabídl práci pro zahraniční firmu za lepších podmínek, které sice stále nejsou ideální. Jednoznačně však v něčem byly o něco lepší, než u všech předchozích. Bohužel jsem byl vedením nucen zkracovat povinné přestávky a začaly problémy vedení firmy PAN-TRANS s neplacením závazků za naftu u Shellu a rakouské InterMontaně. Navíc se mi nelíbilo podezřelé vyplácení značné části platu zpětně o dva měsíce. Rozhodl jsem se po necelých třech měsících odejít. V důsledku zmíněného pozdního vyplácení části mzdy(potažmo diet) mi firma PAN-TRANS dodnes dluží 560EUR.

Zaujal Vás tento příběh a chcete znát další podrobnosti?

V tom případě zkuste tyto odkazy:
INFO do začátků od JIPa, případně i Do začátků (NEJEN) pro dámy;)

Chcete-li vědět proč jsem začínal - Má kamioňácká autobiografie:)


JIP


[VÍTEJTE ZDE]

[INFO do začátků]

[PRAXE ze života]

[DALŠÍ články]

[Truck VIDEA]

[TRUCK odkazy]

[Truck FÓRUM]


Ikona

Ikona webu

Credits

Mapa webu

JIP © 2011